Sporten tijdens de zwangerschap

1. Jouw gewichtstoename en belasting

Het is geen verrassing dat je aankomt tijdens de zwangerschap. Wat je misschien niet direct bedenkt, is dat deze toename extra belasting op je spieren en gewrichten legt. Hierdoor ben je gevoeliger voor blessures. Onthoud, overdrijf niet tijdens het sporten en luister goed naar je lichaam.

2. Jouw hogere energiebehoefte

Jouw stofwisseling verandert tijdens de zwangerschap, wat betekent dat je meer energie nodig hebt. Hoewel je niet letterlijk “voor twee” moet eten, is het wel belangrijk om voor het sporten iets te eten, zoals een gezonde snack, om je energieniveau op peil te houden.

3. Hormonale veranderingen die jij voelt

Je zult hormonale veranderingen ervaren, zoals een toename van oestrogenen, progesteron en relaxine. Deze hormonen kunnen vermoeidheid, gevoelige borsten en andere ongemakken veroorzaken. Wees lief voor jezelf, luister naar je lichaam en vermijd overbelasting, vooral tijdens krachttraining.

4. Houdingsveranderingen

Met de groei van je baby verandert je zwaartepunt en houding. Probeer zo rechtop mogelijk te blijven, niet alleen in het dagelijks leven maar ook tijdens het sporten. Let op je houding bij oefeningen zoals squats en lunges en verdeel je gewicht gelijkmatig over beide benen.

5. Veranderingen bloedsomloop en bloeddruk

Jouw lichaam maakt extra bloed aan om jou en je baby van zuurstof en voedingsstoffen te voorzien. Dit resulteert in een hogere hartslag en bloeddruk. Pas de intensiteit van je sportactiviteiten aan en forceer jezelf niet te veel.

6. Ademhaling en lichaamstemperatuur

Je zuurstofverbruik neemt toe en de druk van de baarmoeder op je middenrif kan leiden tot snellere vermoeidheid en kortademigheid tijdens het sporten. Let op je lichaamstemperatuur en voorkom oververhitting door regelmatig te pauzeren en voldoende te drinken.

Veilige sportopties voor jou

Niet alle sporten zijn even geschikt tijdens de zwangerschap. Kies voor zwemmen, wandelen, fietsen, zwangerschapsgym, ZwangerFIT, zwangerschapsyoga of zwangerschapszwemmen. Contactsporten en activiteiten met een risico op buikletsel, zoals voetbal en hockey, kun je beter vermijden.

Sporten tijdens de zwangerschap kan een positieve ervaring zijn, zolang je luistert naar je lichaam en de veranderingen respecteert. Raadpleeg altijd een fysiotherapeut voor zwangeren voordat je een nieuwe sportroutine begint om er zeker van te zijn dat het veilig is voor jou en je baby. Geniet van deze tijd en blijf actief op een manier die voor jou comfortabel is!

error: Beschermd content.
nl_NLDutch